top of page

Grønne Reiser i Trøndelag

Foto: Gangstad Gård


Normene i turisme endrer seg sakte; flere og flere mennesker ønsker å oppleve autentisk mat, drikke, kultur og naturaktiviteter på en måte som setter det minste fotavtrykket på omgivelsene , samtidig som de får mest mulig ut av sin tid


Begrepet bærekraftig turisme har blitt brukt med økende frekvens i Norge de siste 15 årene, med en tredobling av opplevelsesreiser og en økning i overnatting på 75% over hele linja. Norge, med sin vakre natur, kultur og autentiske opplevelser, er vert for både innfødte og internasjonale turister som søker unike opplevelser: regional mat, kontakt med lokalbefolkningen, overnatting på gårder, vandring av pilegrimer, sykkelferier og bærplukking, for bare å nevne noen.


Trøndersk turisme er ansvarlig for en vesentlig del av økningen i verdiskapingen, og opplevelsesreiser er den sektoren som vokser raskest. Røros, Stjørdal og Inderøy er blant de mest veletablerte stedene for bærekraftig turisme i Trøndelag. Så The List bestemte seg for å se nærmere på Inderøy, en halvøy i Trondheimsfjorden, og nærmere bestemt The Golden Road som krysser den.


The Golden Road ('Den Gyldne Omvei' på norsk) er en avstikker fra hovedveien E6, det som gjenspeiles i direkte oversettelse: The Golden Omvei. Du finner rundt 20 lokale produsenter der, som jobber tett sammen for å tilby unike opplevelser innen lokal mat, kultur og aktiviteter. Gullveien ligger omtrent halvannen time fra Trondheim. Hvis du ikke er i bil, kan du komme deg dit ved å ta tog til Røra og deretter sykle The Golden Road.

Sykling er en fin måte å reise grønt og fordype deg i The Golden Road -opplevelsen. Ta med eller leie en sykkel, og kjør rundt fra gård til gård, møt lokalbefolkningen, spis og drikk fra lokale produsenter, og shopp rundt bodene fulle av håndlagde varer.


The List har vært så heldig å få et innblikk i Gangstad Gårdsysteri, en av de mange flotte stoppene du kan gjøre i løpet av tiden din på The Golden Road. Gangstad Gårdsysteri eies og drives av Astrid Aasen og Perry Frøysadal. Astrid delte ydmykt, men selvsikkert, litt informasjon om suksessen med osteproduksjon (og mer) siden 1998.



Hva var den underliggende motivasjonen da Gangstad Gårdsysteri ble startet i 1998?

Vi ønsket å øke verdiskapningen på gården, og skape mer overskudd fra meieriproduksjonen. Målet vårt var også å skape flere arbeidsplasser i lokalsamfunnet.

Hva har vært det største bidraget til din suksess?

Vi omsetter for 11 millioner kroner i året, hvor 20% av inntektene kommer fra vår egen gårdsbutikk, og resten kommer fra salg i andre butikker og cateringvirksomheter i Norge. Than måten det fungerer for oss, er at kunder og besøkende kommer til oss på gården. Her får de se produksjonen, de ser hvordan vi lager ting, og de får smake på det der og da. Gården fungerer som vår markedsføring i seg selv; vi bruker ingen tid på ytterligere markedsføring.


Kunden utvikler et forhold til produktene våre mens han er her, og derfor går de ut til butikkene og skaper etterspørsel etter osten og produktene våre. Butikkene tar da kontakt med oss, og per i dag har vi venteliste.


Hva gir det deg daglig, personlig, å ha bygget opp gården på denne måten?

Det er mye positivt, og også ting vi må lære å leve med. For å starte med de beste delene, er det at vi skapte flere arbeidsplasser i lokalsamfunnet, og gården har fått et solid økonomisk grunnlag. Det har vært viktig at gården har blitt godt økonomisk rustet for fremtiden, og fortsatt er. Denne stabiliteten har også gjort at sønnen min, med familien, har lyst til å ta over.



Vi møter mange hyggelige mennesker, og vi blir satt pris på. I tillegg får vi snakke med byboerne som kommer ut her til gården! Vi får gi dem et realistisk innblikk i hverdagen, og de får en bedre forståelse av hvordan det er å leve dette livet; et bondeliv.


Dette er viktig for oss, fordi mange mennesker er partiske. Et eksempel er når de ser de store husene her og tror at store bygninger er det samme som rikdom. De forstår ennå ikke hva det vil si å ha gamle gårdshus. Det er mye arbeid, med økonomiske utfordringer og vedlikehold for å holde tingene i god stand og i bruk. Vi har en unik mulighet til å gi denne innsikten når de kommer til oss på gårdsplassen vår.

Det er da vi får forklare at vi har tatt bevisste, strategiske valg slik at gården vil være godt økonomisk utstyrt for fremtiden, ved å skape flere føtter å stå på. Vi er ikke lenger helt avhengig av meieriprisen.



Hvis vi ville ha drevet gården som vi pleide, bare vi to, ville det vært en mann her. Nå er det åtte heltidsstillinger i ostefabrikken og to heltidsstillinger på gården. Vi er mange flere mennesker, og det er et veldig hyggelig arbeidsmiljø.


Det vi i tillegg må lære å leve med, er at det fra mai til september er umulig å ha personvern her på gården. Det er umulig å være hjemme på gården og ha fri, for det kommer til å vrimle av folk her på gårdsplassen. Så du mister privatlivet ditt, men det er prisen du betaler for å lykkes med dette, og derfor foretrekker vi å finne løsninger som får dette til å fungere.


Gården er godt økonomisk utstyrt for fremtiden, men det betyr ikke at vi nå vil lene oss tilbake og hvile på det vi har bygd. Vi investerer nå hardt, og dermed må vi øke produksjonen med 50%. Det er store oppgaver fremover for å forsvare valgene vi har tatt, for neste generasjon å overta og øke produksjonen og driften. Vi har tredoblet kvadratmeter på gården med et nytt bygg, og for å forsvare den nye gjelden må vi øke salget og øke produksjonen. Det er mye arbeid, men det er det vi har valgt.



Dette er en av mange suksesshistorier langs The Golden Road, og de er alle ivrige etter å tilby deg sine beste, unike opplevelser innen mat, drikke, kultur og aktiviteter. Du vet hvor det er, du vet hvordan du kommer dit og du vet hva du vil. Selv om du ikke vet, ringer den åpne veien deg, så hva venter du på?


Som det står på The Golden Road sine nettsider www.dgo.no:

“Det tar 12 minutter å kjøre E6 mellom Røra og Vist. The Golden Road tar 8 minutter mer…. Eller en dag, en uke, en hel sommer, et helt liv ... ”


bottom of page